מולטי סקילס – אימוני ספורט חכמים

מה עומד בבסיס שיטות האימון של ניקה? / חי סיני

אימוני ספורט חכמים בשיטת מולטי סקילס זו פילוסופיית האימון של ניקה ספורט וקהילה. בסיס השיטה הוא בתפיסה הוליסטית שיוצאת מנקודת ההנחה שמסגרת פעילות ספורטיבית צריכה לספק לפרט מנעד נרחב של כישורים ויכולות ששזורים אלה באלה תחת הקשר רלוונטי ובהתאם למאפיינים של החניכים. אלה תורמים להתפתחותו כאדם פרודוקטיבי לעצמו ולסביבתו. הגישה השולטת בשיטה זו מבוססת על התפיסה הדינמית-אקולוגית הלקוחה מעולם הלמידה המוטורית ושמתייחסת לתנועה האנושית כמערכת מורכבת התלויה בסביבה, במשימה ובפרט.

השיטה רואה בדמות המאמן אמן, לא סתם מילה זו נגזרת משורש זה. משום שעל אמן לדעת לשלב בין רכיבים שונים ולייצר משמעות ליצירה שלו באופן שיספק ערך לקהל שנחשף ליצירה. וכמו אמן, כך גם המאמן צריך לדעת לייצר את השילוב העדין בין עקרונות אימון בצורה פרקטית ומנקודות מבט שונות, כמו: 

  • תחום הנוירו-פיזיולוגיה והבנת הקשר בין המוח לגוף.
  • למידה מוטורית ושימוש בטכניקות אימון יעילות שמזמנות חוויות של הצלחה ומסוגלות.
  • מודלים סוציולוגיים שמאפשרים למאמן לייצר תנאים שמחזקים את תחושת השייכות והיכולת ליצור קשרים בינאישיים ולייצר נורמות חברתיות רצויות בקבוצה.
  • מודלים פסיכולוגיים שמובילים את המאמן למקום בו הוא מצליח לייצר מסגרת פעילות מקדמת שבונה מוטיבציה פנימית אצל החניכים. 
  • גישות פדגוגיות שמאפשרות למאמן לייצר את השילוב העדין בין היותו מקור סמכות להיותו מקור לאוזן קשבת עבור החניכים וכזו שמאפשרת לחניכים להביאם לידי ביטוי

כך השילוב העדין בין העקרונות מאפשר למידה המפתחת מוטיבציה פנימית, תחושת מסוגלות, שייכות ועצמאות ובכך גם תחושת ביטחון בעצמי ובסביבה. בשונה מהוראת הספורט המסורתית שעוסקת בחזרתיות לשם החזרתיות על מנת לשפר ביצוע טכני (האימון המכוון), שיטה זו מתייחסת לילד באימון כמי שמסתגל לסביבתו המשתנה באמצעות עקרונות האימון המגוון והאקראי בו הילד לומד למצוא פתרונות תנועתיים לבעיות שונות הנקרות בדרכו ושהמאמן מייצר את התנאים הללו עבורו.

מתוך הבנת עומק של תהליכי חשיבה האימון משלב גירוי של החושים השונים ביחד ולחוד. כך אנו מאפשרים התפתחות של המוח הגמיש, כיום ידוע במקורות רבים כי אימון מסוג זה מפתח מומחיות ומצוינות בשונה ממה שחשבו בעבר בגישות מהסוג שדוגל ב-10,000 שעות אימון של מיומנויות ספציפיות. יישום יעיל של תפיסה זו מקדם פיתוח של תהליכי קבלת החלטות, חשיבה מהירה, תכנון, זיכרון ושליפה, שטף בתנועה במרחב, בזמן ובעוצמה. ככל שנשכיל לאמן ילדים באופן זה, יותר ילדים יפתחו יכולות למידה גמישות ומהירות ובהקשר הספורטיבי כזה שמאפשר להם לבצע העברה של מיומנויות בין ענפי ספורט בצורה יעילה, מותאמת וייחודית. 

היופי בשיטה שהיא מאוד פרקטית, מסבה הנאה למשתתפים ומאפשרת למצוא את האיזון הנדרש בין רמת האתגר לבין רמת המיומנות של הילדים. המגוון הרחב של אפשרויות התנועה שהשיטה מזמנת לילדים הופכת אותם למגוונים וסתגלתנים יותר. היא מותאמת ליכולות של הפרט והקבוצה, אינה עוסקת בשיפוטיות והופכת לחוויה מהנה הנלמדת באופן משחקי ושממוקדת לפיתוח הצרכים המוטוריים הנדרשים לתפקוד תקין, יעיל ואיכותי. שיטה זו מיושמת החל מילדים העוסקים בפעילות גופנית למטרות פנאי והנאה וכלה בספורטאי הישג צעירים שמטרתם שיפור ביצועים וורסטיליות. מגוון התרגילים והמשחקונים שניתן לייצר בשיטה זו הוא עצום ולכן מעורר סקרנות ועניין בקרב החניכים – ואף אצל אנשי מקצוע שאינם בקיאים בגישות אלה.

כיום השיטה נלמדת בצורה רחבה ומקיפה בבית הספר למאמנים במכון וינגייט במסגרת קורס מאמני ילדים לפיתוח יסודות ספורטיביים. המאמנים בניקה ספורט וקהילה עובדים על בסיס שיטה זו עם מערכי אימון מתאימים ומתמקצעים באופן עקבי ושיטתי במסגרות סמינרים, סדנאות והרצאות ייעודיות לצד ליווי צמוד.